Vitaminbomben – ditt starkaste vapen


Det råder helt klart förkylningstider i detta nu, snörvlande nosar och halsar som bränner. Trist! Jag är helt övertygad om att mat är det starkaste vapnet när det gäller fighten mot att hålla sig kry. Att äta rent, äta precis det du är sugen på mellan varven, oftast med måtta men ibland gå helt bananas. Att använda kluriga husmorstips mot illamående och så vidare. Men framförallt lyssna på vad kroppen hojtar om att den behöver. Nog med pekpinnar nu och tillbaka till den där bomben som krossar förkylningen. Morötter, ingefära, citrus, chili, sesamolja. Fem starka soldater fulla av vitaminer som radar upp sin armé i en sallad som fungerar som tillbehör till det mesta, eller som mellanmål. (En pekpinne till, både chili och morötter går att hitta lokala) Den går att använda som utfyllnad i annan sallad också. Att toppa morotssalladen med nötter och/eller koriander är också ett hett tips… Bara att börja skala!

title
title
Tyckte du om detta? Dela gärna!

Morotssallad

Du behöver:

  • 4 st morötter
  • 3 cm färsk ingefära
  • 1 krm chiliflakes
  • Saften av en lime
  • 2 st clementiner
  • Sesamolja
  • Flingsalt

Gör ungefär såhär:

  1. Skala morötter och ingefära
  2. Skala morötter och ingefära. Riv morötterna grovt och ingefäran fint.
  3. Skala clementinerna och filéea klyftorna om du orkar, d.v.s skär bort den vita hinnan med en liten vass kniv. Annars skippar du det momentet och använder klyftorna som de är.
  4. Blanda morötter, ingefära och clementin i en skål. Pressa över limejuicen, tilsätt chili och smaka av med sesamolja och salt.
  5. Klart!