Kålla här!

Höst betyder frossa i allt grönt som denna årstid har att erbjuda. Rotfukter, äpplen och sånt gott men framförallt kål. Kål borde vara din bästa kompis, den finns i en rad massa varianter, kan lagas på minst lika många sätt och är så nyttig och full av härligheter att det får varenda hälsocoach att sucka av avund. Vi snackar vitaminer, mineraler, antioxidanter och kalcium. Bland annat. Allt du behöver för att knocka höstens förkylningar och eventuella deppighet. Och om du tänker på kål som något ledset och överkokt som blev kvar på faten efter julens kalkonmiddagar, då är det dags att tänka om. Här följer några enkla tips om hur du gör kålen rättvisa.

Foto: Camilla Åhlin

Brysselkål – plocka bladen, blanchera dem snabbt (alltså låt de åka ner i kokande saltat vatten några minuter, så att de fortfarande har spänst kvar). Spola i kallt vatten och blanda sedan ner i en sallad med valnötter, granatäpple, ädelost och en god olja.

Svartkål –  jag hade lyxen att få med mig finfin svartkål från Lugnåsbergets Ekogrönt, den kommer jag att strimla grovt och steka kvickt tillsammans med vitlök och chili. Toppa med lite flingsalt och pressad citron, och du har ett panggott tillbehör till fisk, kött eller mittemellan.

Fänkål (den får vara med för att den har kål i namnet) – bakad i ugn med riven parmesan och olivolja, eller tunt skivad i salladen tillsammans med sin egen blast. Just den blasten, som jag väljer att kalla fänkålsdill, är en ljuvlig smaksättare i soppor eller omeletter.

Savoykål – blanchera bladen snabbt (se förklaring ovan) Fyll med en god och mustig varm röra på till exempel tomater, bönor och fetaost (som vegetarisk köttfärs) rulla ihop som kåldolmar, ringla över lite flytande honung och skjuts in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter.

Rödkål – fint strimlad tillsammans med apelsin, olivolja och riven parmesan. Delikat!

Jamen du ser ju, kör bara kör och låt kålen bli din bästis!

Tyckte du om detta? Dela gärna!